måndag 17 september 2012

Kyrkostyrelsen identifierar ideella som del av församlingens arbetslag

När jag läste igenom kyrkostyrelsens skrivelser till årets kyrkomöte upptäckte jag följande spännande formulering i deras text:

"Materialet Svenska kyrkan och skol-avslutningar vänder sig till församlingarnas arbetslag, det vill säga ideella medarbetare, förtroendevalda och anställda."  

(Hela texten finns på s. 42 i pdf KsSkr2012_2 på kyrkomötets hemsida)

Även om frågan om skolavslutningar i kyrkan kan vara nog så intressant att samtala om så var det definitionen av vilka som utgör församlingarnas arbetslag som fick mig att hoppa till (av glädje!). Ideella medarbetare, förtroendevalda och anställda utgör enligt kyrkostyrelsen tillsammans församlingarnas arbetslag. I mina öron låter det på ett sätt självklart att det måste vara så men jag vet också att det är långt ifrån alla som tänker så.

Förra helgen var jag med många andra på Världens fest i Malmö, en fantastisk helg på många sätt. Av de många samtal jag hade när jag stod där för Idellt forums räkning var det ett som berörde mig djupt. Det var ett samtal med en kvinna som berättade att hon varit engagerad som ideell i Svenska kyrkan i över 40 år. Jag visade vår nya bok "En bok om medarbetarskap" och frågade om hon känt sig som medarbetare under alla dessa år. Både och svarade hon. Jag blev lite fundersam och undrade hur hon menade. Hon berättade att hon under dessa år varit verksam i två olika församlingar. I den ena kände hon sig som medarbetare men i den andra gjorde hon inte det fast hon gjorde samma saker.
- I den ena kände jag mig behövd och värdefull, i den andra verkade jag mest vara i vägen och till besvär!

Vilken fantastisk bekräftelse kyrkostyrelsens ord är till henne och alla andra ideella medarbetare i Svenska kyrkan som gör så många fantastiska insatser av fri vilja och på fri tid!

Jag tänker mig också att det måste kännas gott i hjärtat att läsa det för alla inom Ideellt forum och alla andra som kämpat många år för att just den synen på vem som är medarbetare i kyrkan ska få komma fram och bli verklighet ute i församlingarna. Fortfarande finns mycket att göra men vi har kommit en god bit på väg!

Till sist blir det också en smidig övergång från min företrädare Fredrik Hedlunds senaste inlägg som handlade om "En bok om medarbetarskap". I sitt bidrag till boken skriver Fredrik om vikten av att ideella, förtroendevalda och anställda bär på en gemensam identitet som medarbetare i kyrkan. Det blir ny berättelse där man i stället för att tänka att man är 20 medarbetare (anställda) helt plötsligt inser att man är 200. Ny identitet, nya möjligheter och nya utmaningar.

Jag vill rikta ett stort tack till Fredrik Hedlund och till Ideellt forums förra ordförande Boel Skoglund för det arbete ni lagt ner! Nu blir det undertecknad och Gunilla Nordin (ny ordf.) som tillsammans med nätverket får uppdraget att på bästa sätt verka för att frågor om idealitet, engagemang och en ökad stolthet att vara bärare av vår kyrkas uppdrag ligger högt upp på dagordningen.

JanOlof Nordström, samordnare Ideellt forum
janolof.nordstrom@sensus.se
070-635 24 67