måndag 30 mars 2009
Snäll - kampanj
- Det ger mig en skön känsla att kunna hjälpa andra med sådant jag kan. Dessutom har jag fått större insikt i hur fritidsgårdar fungerar och vilket behov av hjälp de har, säger Patrik Sjåstad.
För snart två år sedan anmälde Patrik sitt intresse för att arbeta ideellt på Volontärbyrån, som förmedlar volontärkontakter på internet.
Lågkonjunkturen härjar och varslen duggar. Samtidigt kommer positiva nyheter om att allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet och att intresset för volontärarbete ökar. Man ger helt enkelt av sin tid till någon annan. - Vi ser att intresset ökar hela tiden, framför allt bland unga. 70 procent av de kontakter vi förmedlar är till personer mellan 18 och 35 år, säger Amelie Silfverstolpe, grundare av Volontärbyrån, som förmedlar kontakt mellan volontärer och ideella organisationer på internet.
Raderna ovan är kopierade från Expressen som sedan några dagar tillbaka bedriver en Snäll-kampanj. 25 mars startade kampanjen med syfte att lyfta fram värdet och nyttan i det ideella engagemanget.
Goda gärningar sprider sig, menar Stefan Einhorn, professor på Karolinska institutet och författare till boken ”Konsten att vara snäll”.
– Man får en spridningseffekt av en god gärning. Det kan man formulera som att det smittar, säger han.
Läs mer:
29 mars 2009 Undersöker synen på hemlösa - helt gratis
28 mars 2009 Hon startade Volontärbyrån
27 mars 2009 Lina är mentor åt gymnasietjejer
26 mars 2009 Dennis jobbar ideellt på Brottsofferjouren
25 mars 2009 "Det ger mig en skön känsla att kunna hjälpa andra"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar